VAIA Supportcenter
Välkommen till vårt supportcenter. Här hittar du information om driftstörningar och lite andra verktyg.
Välkommen till vårt supportcenter. Här hittar du information om driftstörningar och lite andra verktyg.
Ni kan kontakta vår expertsupport 24 timmar per dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år.
Om det finns aktiva driftstörningar visas en notis längst ner på sidan.
Se våra vanliga frågor och svar.
Standad support ingår i alla våra tjänster. Behöver du ett utökat avtal för produktionsmiljö?
När inget annat hjälper så använder vi TeamViewer för att fjärransluta till våra kunders datorer.
Stöd för PHP 8.1
/i OkategoriseradeNu har vi aktiverat stödet för PHP 8.1 för alla våra VAIA.Cloud kunder!
Det innebär att du redan nu kan logga in i kundzonen och aktivera detta för din site om du vill. Noterbart är att du rekommenderas undersöka om du t.ex har WordPress att alla dina plugins fungerar i nya versionen av PHP.
Nuvarande aktuell version 7.4 når strax end of life (EOL) och kommer då inte att stödjas eller uppdateras längre. Skulle det vara så att du får problem med nya versionen går det att rulla tillbaka till 7.4 i kundzonen.
Gör så här.
VAIA SMTP
/i Senaste nytt, WebbhotellSpamfilter blir allt mera effektiva idag och våra kunder har redan nu svårt att få e-post levererat till sina destinationer genom bulkmejl eller större utskick. I och med detta påverkas även andra kunder som skickar enstaka e-postmeddelanden. Vi har nu utvecklat en lösning för dig som har behov av att göra olika typer av utskick till sina kunder!
Lösningen heter VAIA SMTP
Om VAIA SMTP
VAIA SMTP är en SMTP-tjänst för att skicka e-post byggd på AWS SES. (Dvs, genom Amazons e-posttjänst). När du beställer den här tjänsten får du följande:
Förutsättningar
Du behöver TLS (kryptering) för att ansluta till tjänsten. DNS-zonen för den domän du vill använda som avsändare måste finnas hos oss, då vi ska validera den hos AWS samt skapa DKIM-records.
För att kunna starta tjänsten måste man kunna svara på frågorna:
1. Är det mest marknadsföringsmail, eller transaktionella mail?
2. En adress till en webbplats som är kopplad till avsändaren
3. Hur ska det användas?
3.1 Hur får du tag på de adresser du ska skicka till? Här bör man svara att man endast skickar ut till kunder/medlemmar, annars följer man inte deras regler och kan inte bli godkänd
3.2 Hur kommer studsar och klagomål att hanteras? Du bör verkligen skicka från en adress som du läser av, så du kan avgöra vilka mottagareadresser som inte finns eller inte går att skicka till
3.3 Hur kan mottagare välja att inte ta emot epost från dig? Förhoppningsvis har du en funktion för att lämna en mailinglista eller bestämma vilka mail som du skickar till din kund/medlem.
4 Hur många mail vill du skicka per månad? Gör en rimlig uppskattning på historiska data. Ange om det kommer att ändras framöver och en rimlig tillväxttakt.
Det är ganska hårda krav, men du får också en tjänst med otroligt hög leveranssäkerhet, dvs mailen fastnar ytterst sällan i SPAM-filter.
Du kan använda vilken avsändareadress som helst på den godkända domänen.
Det tar 24-48 timmar från skapande av tjänsten innan AWS har godkänt den. Oftast brukar en limit om 50000 mail/månad sättas, men den går att utöka.
Du kan ha flera avsändardomäner i samma tjänst så länge de finns i vår DNS-tjänst.
Om du mot förmodan kommer att få många studsar eller klagomål kontaktar AWS oss och vi kontaktar sen dig. Om du inte åtgärdar dina problem, så att klagomålen och studsarna fortsätter, så kan ditt konto stängas av. Detta är inte något vi har någon makt över, utan är ett sätt för AWS att hålla en extremt hög nivå av leveranssäkerhet.
Vem passar lösningen till?
VAIA SMTP passar bäst för transaktionella meddelanden, dvs orderbekräftelser, mail om glömt lösenord, välkomstmail, mm som skickas till en mottagare, men även marknadsföringsmail fungerar.
Det är viktigt att avsändaren följer bl a GDPR, dvs att man inte skickar till mottagare man inte har en affärsuppgörelse med, eller som inte valt att få marknadsföringsmail av dig.
Varför ska du skaffa VAIA SMTP?
Vi kommer från och med första juli 2022 (2022-07-01) inte längre tillåta ”massmail” från vår ordinarie miljö. Det innebär konkret att alla kunder, inklusive de som är undantagna just nu kommer att få en begränsning på 1000 mail per dag, men genom filtret även en bulk/spam-kontroll som definierar och kollar det du skickar om det är ”bulk” eller ”spam” om det är bulk gäller max 100 mail per 8h och om filtret tycker du skickar spam gäller 25 per 8h. Huruvida filtret klassar dina mail som bulk eller spam är svårt att svara på. Det ska dock mycket till innan dina mail klassas som bulk eller spam så du kan förmodligen skicka mera än 100 mail per 8h.
Så, konkret betyder det att alla med behov av att skicka nyhetsbrev eller annan typ av kommunikation till 100 eller flera måste du använda dig av en annan tjänst än din vanliga VAIA E-postlösning. T.ex VAIA SMTP. Vår lösning hittar du och kan beställa i kundzonen redan idag! länken går till val av domän först. Välj din befintliga domän och gå sedan vidare till beställning.
Kontakta oss gärna om du har mera funderingar!
Ny version av kundzonen
/i Hosting, Senaste nytt, Vaia cloud hosting, vKube, Webbhotell, WordpressIgår lanserade vi en ny version av kundzonen! Den innehåller massvis med nyheter som vi med stolthet vill berätta om här.
Om kundzonen
Kundzonen är din plats där du loggar in och hanterar dina tjänster hos oss. Har du inte loggat in tidigare i kundzonen är det hög tid nu att göra det! Förutom att se uppgifter om dig själv och underhålla dessa kan du komma åt alla dina fakturor samt betala dom. Du underhåller dina domäner, dns-zoner, e-postadresser och förstås, dina tjänster i VAIA Cloud.
Kundzonen hittar du alltid på adressen https://my.vaia.cloud och funktion för glömt lösenord finns!
Nyheter i kundzonen
Det här är våra nyheter i kundzonen. Vi har i ett tidigare inlägg bland annat introducerat utökad säkerhet för webbplatser i Vaia.cloud. Detta gjorde vi till en början manuellt och många kunder har redan hoppat på tjänsten. Nu efter uppdateringen kan du själv beställa tjänsten och utvärdera den ända fram till sista april med en enkel knapptryckning! Mer om detta längre ner i inlägget!
Ny första-sida när man valt en site i Vaia Cloud
Ny flik ”Security”
Uppdaterad meny för Tools
Statistics
Billing
Bugfix
Nya Images
Stöd för PHP 8 finns nu i våra standard PHP. Support för PHP 8 i WordPress är inte riktigt klart ännu, men vi jobbar på det!
Beställ säkerhetstjänsten!
Om du ännu inte beställt säkerhetstjänsten och känner dig sugen på detta kan du logga in redan i dag i kundzonen, klicka på din site och under fliken security aktivera den kostnadsfritt under hela april månad. Därefter kostar den som vi skrivit om tidigare endast 149 kr/månad, en billig siteförsäkring!
Alla kunder som har säkerhetstjänsten får som sagt en integrerad waf, veckovis skanning efter virus och malware. Skulle olyckan vara framme så RENSAR vi din webbplats utan kostnad om den trots allt blir infekterad av skräp!
Just nu är behovet av säkerhet extra stort
/i Hosting, Vaia cloud hosting, WebbhotellVad passar då bättre än att vi lanserar vår nya säkerhetstjänst som skyddar er webbplats, helt automagiskt.
Ett extra lager av säkerhet som inkluderar:
På grund av den pågående situationen i Ukraina och den ökade risken för cyberattacker är tjänsten gratis tom. 30 april 2022, allt ni behöver göra är att fylla i formuläret.
Tjänsten avslutas automatiskt efter gratisperiodens slut eller kan förlängas för 149 kr/mån. För att kunna ta del av tjänsten måste du ha din webbplats hos oss.
Fyll i formuläret så säkrar vi upp er webbplats
Backup för Microsoft 365-tjänster
/i Hosting, Senaste nytt, WebbhotellSedan många år har vi haft backuptjänster i molnet för våra kunder. På senare tid har tjänsterna utvecklats och förstås blivit allt mera molnbaserade. Många kunder arbetar numera i molnet i allmänhet och med Microsoft 365 i synnerhet. Detta är bra för då minskar vi tillsammans tiden, kostnaden och energin på att ha en egen it-budget, eget ansvar över servrar och infrastruktur med mera. Det vi noterat som en svaghet är förstås någon typ av backup i MS 365. Även om Microsoft skyddar sina egna system, byter fallerande hårdvara och så vidare så saknar systemet helt skydd på individnivå mot tex korrupta filer eller permanent raderade objekt. Microsoft uppmanar till och med kunder att ha en tredjepartslösning i form av backup av eget data.
Ransomware
Vi har noterat en stor andel nya attacker, dels rent bedrägliga men även då som sagt attacker i form av Ransomware, där förövare ger sig på företag genom backdörrar eller på andra sätt lyckas komma åt organisationers data. Även om du har filer både på datorn och i molnet, kanske som sharepointlagring eller onedrive så kan det, om du har otur bli så att alla filer krypteras och du kan uppmanas betala bitcoins för att låsa upp dessa filer.
Vi har varit i kontakt i frågan med vårt eget försäkringsbolag och diskuterat frågan rent hypotetiskt. Det finns inga sätt att få ett försäkringsbolag att faktiskt betala den här lösensumman. Däremot kan dom betala en konsult att hjälpa dig återställa data från backuper och annat ifall ”olyckan” varit framme.
Förlust av enstaka objekt
Microsofts system är bra och stora, men för enstaka användare kan det va väldigt besvärligt t.ex när papperskorgar är tömda eller användare plockats bort av misstag. Där finns också styrkan att styra över sin egen backup.
Stora mängder data
I takt med att du arbetar och producerar data blir nuvarande säkerhetslösningar (om dom finns), manuella, eller andra lokala disklösningar till slut för svåra att administrera och jobbiga att hantera. I synnerhet om ditt data växer snabbt.
Lösningen
Vi har arbetat fram en lösning med Distansbackup Cloud för MS 365. Det här är en managed tjänst som endast erbjuds till dig som redan är kund hos oss genom Microsoft 365. Den är helt agentlös och kräver ingen installation på något sätt i din miljö. Det innebär att vi ser till att vi tar backup på dina filer och analyserar även backuprapporterna dagligen i tjänsten. Du behöver inte bry dig om någonting, vi sköter rubbet!
Följande objekt kan vi ta backup på och erbjuda flexibel återställning på:
Kontakta oss gärna via chatten nere till höger på sidan eller dra ett mail till support@vaia.se om du vill veta mera och komma igång med nya tjänsten!