Blogg och nyheter
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ni kan kontakta vår expertsupport 24 timmar per dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år.
Om det finns aktiva driftstörningar visas en notis längst ner på sidan.
Se våra vanliga frågor och svar.
Ny uppdaterad kundzon
/i Senaste nyttHåll i dig! Inom kort lanserar vi vår uppdaterade kundzon. Bland nyheterna i kundzonen finns bland annat:
Cache i vår nya hostingmiljö med fokus på WordPress
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingFör att förstå hur cache funkar bör ju vi ha lite bakgrund.
När en klient ansluter till en site för att hämta en sida så ska det ju skyfflas en massa filer och göras databasanrop. om det är flera klienter som ansluter och dessutom samtidigt så belastas på webbserver och databasserver av dessa anrop.
Eftersom dessa anrop oftast är ”samma” eller lika så vore det ju onekligen smidigt om vi kunde ge samma svar, då vi vet svaret redan, lite snabbare. Det är där cache kommer in i bilden. Page cache.
Så vilka plugins installerar vi åt våra kunder i vKube för cache? (Nedanstående gäller för managed WordPress images)
Nginx Helper
Det här pluginet behöver du för att rensa cache, eller att cache automatiskt rensas när du uppdaterar ett objekt, tex ett blogginlägg. Dessutom rensar pluginet Redis Cachen också.
Om du tar bort inlägget så går det inte rensa cachen smidigt. Du kan installera pluginet utan problem.
Redis Object Cache
Ett beständigt objektcache för back-end som drivs av Redis. Stöder Predis, PhpRedis, HHVM, replikation, klustring och WP-CLI.
Mest för info, pluginets settings kan man i alla fall se om man är ansluten och att redis fungerar.
Viktigt att tänka på
Om du skapar extra devslotar så har du inte cache igång som standard, det kan va bra att veta, det är först när siten är en productionslot som cache är igång. Våra utvecklare har nu funktioner för att kunna slå på och av detta under tex en halvtimme för test.
Felsökning cache
Det är här det börjar bli spännande. Om du startar från början i VAIA hosting så brukar det inte vara några problem, det är oftast inte någon som stoppar in en massa extra plugins för cache i början och sidan går snabbt redan från början, annat är det om du migrerar med hjälp av oss eller själv din site till VAIA hosting.
Vad är rekommendationerna för dig som flyttar din site till VAIA Hosting?
Sen då?
För att kolla om pagecache (FastCGI) är igång kan man köra curl eller kolla i devtools i webläsaren. Tryck ctrl+shift+I för att checka detta. Bilden nedan illustrerar en Cache HIT som visar att det fungerar. Om du får en BYPASS kan det bero på att du är inloggad. Om du får en MISS kan du behöva undersöka vad som är fel.
Glöm inte köra/testa två ggr på samma sida så att cache har möjlighet att läsas in gång 2.
Check med curl:
Om du har några frågor eller vill ha en genomgång av din site, tveka inte att höra av dig kollar vi upp den!
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 10 Domän och dnshantering
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdatering 2022-12-16
Vi vill uppmärksamma dig på att det här är en gammal artikel. I vår nya kunskapsdatabas hittar du uppdaterad information om domän och dnshantering i Vaia Cloud!
När du har skapat en site i VAIA Cloudhosting kan det ju till slut vara roligt att koppla en eller flera domäner till den. I det här blogginlägget förklarar jag hur du fixar det!
Lansera webbplats koppla domän samt aktivera SSL
Den här guiden fokuserar i synnerhet på WordPress och hur du lanserar en WordPresswebbplats på din egen domän. Om du kör ett annan innehållshanteringssystem så kan du följa guiden ändå fram till Sök och Ersätt i databasen.
Börja med att editera dns-zonen
Du behöver kontroll över din eller dina domäner så att du kan editera din dns-zon med de pekare du ska stoppa in i zonen. Om du har din domän hos oss kan du göra så här:
Stoppa in dina dns-pekare i zonen. Om du har din tjänst hos oss gör så här:
Bilden ovan visar hur du lägger till en A-pekare i vår dns-editor. Upprepa proceduren tills du har lagt till alla fyra pekare på alla dina domäner du vill koppla. Sen blir det dags för nästa steg!
Fortsätt med att lägga till domäner till siten
Nu när vi har pekat om våra domäner mot VAIA hosting är det dags att koppla dom till rätt site! Det kan vara ide att vänta 15 minuter från du pekat om i dns tills du går in och kopplar domäner i site domains. Gör så här:
När vi lagt till exempeldomänen så ser det ut så här:
Vi kan alltså konstatera att en domän (maskerad) har status OK, info OK, och SSL/HTTPS OK. Däremot ser vi att nya domänen exempel.se inte är ok. Det beror på att jag INTE har kontroll över domänen exempel.se och vi har helt enkelt inte fixat pekarna i ordning. OM du har kontroll över domänen och har fixat pekarna enligt ovan tidigare beskrivning så kan du trycka på de små punkterna till höger och välja ”Revalidate dns”. då kollar systemet om du fixat in pekaren. Efter ett tag visas det info=OK och du kan trycka revalidate igen och få igång certifikatet/SSL!
Knappen revalidate kan du behöva trycka på flera gånger om dns-systemet inte fattat ompekningarna eller om du råkat göra fel i dns och gjort om någonting. Sträva efter att få OK på alla domäner du har i listan, och kom ihåg att ha lite tålamod här.
Primary domain
Sedan förra versionen av kundzonen så har äntligen funktionen PRIMARY fått en vettig mening, i synnerhet om du har en site eller pod i WordPress. Om du har flera domäner kopplade till din site och dom är ok med ssl ok kan du välja att byta primary domain här och med det betyder det att det är den domänen dina besökare landar på. Det som händer är att domänen blir sökt efter och ersatt i databasen också för alla wordpressiter. Det är med andra ord ett enkelt och smidigt sätt att lansera sin webbplats på en ny eller en annan domän.
Aktivera SSL-Certifikat (https) i VAIA hosting
Som vi beskrivit tidigare så är det mycket enkelt att aktivera ssl och göra din sida ”säker” i VAIA Hosting. Gör så här:
Vad du INTE ska göra:
Sök och ersätt i databasen, rensa cache och starta om
Nu är din site lanserad och kopplad till domänen. Till skillnad från föregående version av kundzonen så fungerar detta nu på alla WordPresswebbplatser UTOM multisite installationer. Om du har en multisiteinstallation kan du kontakta vår support för vidare instruktioner gällande lanseringar.
Så, i normala fall är allting klart nu så du ska inte behöva fixa med sök och ersätt i databasen, cacherensning och omstarter. Och skulle inte domänen fungera efter du kopplat standarddomän kan en omstart av din pod lösa resten!
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 9 Redirects
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdaterat 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om redirects.
Ibland kan det hända att du vill göra sk redirects, antingen via 301(permanent) eller 302 (temporärt) pga olika skäl, t.ex om du har en ny site och inte vill tappa seo-rank, eller om du har flera domäner som du t.ex vill koppla till olika språk på din site. I det här exemplet visar vi hur vi kopplar en specifik domän till en undersida på vår testsite. Logga in i kundzonen, sök åt din tjänst och din site. Klicka på alternativet Redirects.
Skapa en ny redirectregel
Klicka på knappen ”Create new redirect rule”
Ange ett namn på din regel. Skriv sedan in vilken path som ska redirectas och sedan var besökarna ska landa i New target URI. Om du vill göra avancerade redirects välj dynamic redirect… Ange sen vilken typ av Redirect du vill göra 301=Permanent och 302=Temporärt. Klicka sen på knappen Add redirect rule.
Glöm inte att du måste stoppa och starta din site igen i kundzonen för att redirects ska aktiveras.
Observera att Request URI i det här exemplet inte har en avslutande /. Så det är en exakt URI detta dom som kanske surfar på din sida och klickar på länken kontakt som har en avslutande / kommer den gamla sidan kontakt att visas.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 8 Logs
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdatering 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om Logs.
Ibland kan du behöva göra felsökning eller spårning/analys av din site för att undersöka den. Det kan vara fel, problem eller annat som har loggats på dina resurser. Alla senaste loggarna hittar du i din kundzon. Observera att du ser endast de senaste 500 raderna av dina loggar. Via SFTP kommer du åt flera och äldre filer. Vi sparar 10 dagars loggfiler i ett rullande schema.
Error log
Visar om det är några allmänna fel eller problem på din site.
Access log
Visar alla anslutningar till din site.
Boot log
Visar loggen på din tjänst uppstart.
PHP log
Visar eventuella problem med php.