Blogg och nyheter
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ni kan kontakta vår expertsupport 24 timmar per dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år.
Om det finns aktiva driftstörningar visas en notis längst ner på sidan.
Se våra vanliga frågor och svar.
Outlook 2016 med prioriterad inkorg
/i Senaste nyttSå, tillbaka efter semestern och en hel näve med e-post att gå igenom. Ditt autosvar har precis slutat skicka svar på alla inkommande mail och du kickar igång Outlook för första gången efter sommaren. Plötsligt har någonting hänt.
Du har 392 olästa e-postmeddelanden, men inga av dom verkar vara olästa, dessutom har Outlook 2016 just uppdaterat sig. Trots olästa meddelanden hittar du inte åt dom, då är du inte ensam. Du kan ha råkat få din inkorg sorterad, av Outlook.
Outlook 2016 hjälper dig prioritera din inkorg
Tydligen har Microsoft släppt en funktion som hjälper dig att per automatik sortera e-post i din inkorg. Huruvida algoritmen fungerar bra eller inte är upp till dig att avgöra, men för min del var det en aning förvirrande innan jag förstod vad det handlade om. Här är en liten bild som förklarar hur det fungerar och var du slår på och av funktionen i Outlook 2016. Du måste pendla mellan rubrikerna Prioriterat och Övrigt för att se alla dina lästa och olästa mejl i din inkorg och du tar bort den sorteringen med knappen ”Visa Prioriterat-inkorg”.
Saknar du Outlook 2016?
Vi kan erbjuda dig office-365 där Outlook 2016 ingår (<- länk direkt till beställningsformuläret, börja med din domän) i ett antal olika varianter beroende på vilka behov du har, kontakta oss om du vill veta mera!
Att tänka på gällande din WordPresswebbplats
/i Senaste nyttDet finns många saker att tänka på inför sommaren och här har vi lite tips på vad du kan tänka på gällande din webbplats i WordPress! Vår verksamhet består i praktiken grovt av två saker där vi erbjuder våra kunder tjänster kring WordPress. För oss är det förstås otroligt tydligt, men för våra kunder kan det vara lite otydligare, därav detta inlägg.
Vi vill att alla ska öppna ögonen inför att det är två huvudsakliga tjänster kring en WordPresswebbplats som du ska tänka på och ha koll på. Naturligtvis skulle det gå dela upp detta mera, men här är två grundläggande saker vi tycker du bör ha koll på!
Driften av din webbplats i ett webbhotell
En liten anekdot:
När vi började i branschen förra årtusendet så hade vi ett webbhotell. I webbhotellet hade våra kunder sina webbfiler. Ordet webbhotell har med tiden förändrats tycker jag och ersatts av en mera bestämd form singularis, där var och en av kunderna numera köper ett webbhotell i vårt webbhotell. I min begreppsvärld som varit med ett tag känns det lite underligt att kunder köper webbhotell:-) men nog om detta!!
Driften av din webbplats sköts av oss genom vårt webbhotell. I de flesta fallen har våra kunder sina webbfiler (WordPress) och domäner hos oss. Driften sker i olika typer av paket beroende på behov och mängd av Dataöverföring, diskkapacitet, behov av anpassad caching med mera. Den här delen sköts av vår driftsavdelning och har följande ansvar:
WordPresskonsulten
Eftersom vi har expertis och utvecklare i vår verksamhet så har vi också konsulter inom WordPress. Eftersom vi har kompetens både inom drift och utveckling i samma organisation är det lätt hänt att kunder missförstår och tror att WordPresskonsulten ingår i hostingen….
Så är inte fallet!
Vi vill förstås uppmana dig som inte har en konsult, eller någon som ansvarar för din hemsida att snarast fixa detta, att se till att den här kompetensen finns tillgänglig. Vad kan den här rollen göra för dig då?
Vi kan va din konsult!
Vi kan och vill vill jättegärna vara just din WordPresskonsult! Naturligtvis kan du vända dig till någon du känner och har förtroende för också, bara du har en som hjälper dig, kontinuerligt. Saknar du en konsult eller någon att bolla frågor med omkring detta, hör av dig, bums!
Ställ dig själv några bra frågor
För att gå vidare in i sommaren, hjälp dig och oss genom att svara på tre enkla frågor som du kan hålla för dig själv, har du koll på dessa kan du lugnt fortsätta slappa i hängmattan!
Mitt webbhotell är -> __________________________
Min WordPresskonsult är -> ____________________
Mina domäner finns hos ->_____________________
Skapa en alternativ e-postadress
/i Senaste nytt, WebbhotellKunder kontaktar oss av och till och har problem att komma åt sin E-post. Detta händer oftast när en gammal telefon, padda eller dator ska bytas ut till en ny. Det kan också vara inför semestern, man vill sätta ett semestermeddelande. Då behövs det framförallt en viktig sak, ett lösenord.
Väldigt många är jätteduktiga och knappar in lösenordet i sin e-postklient för att sedan helt enkelt glömma bort det. Ur en säkerhetsaspekt är detta förfaringssätt utmärkt, ur praktisk synpunkt är det onekligen jobbigt. Har man inget lösenord så kan man inte komma åt sin E-post, så enkelt är det. I dagens värld klarar man sig inte utan lösenord, och ett av dina viktigaste lösenord är just det till din e-post. Se till att spara det på ett säkert ställe så att du kan plocka fram det när det behövs!
Glömt lösenordet!
Men åter tillbaka till dig som faktiskt har glömt lösenordet till din e-postadress. Vad kan man göra åt detta?
Ja, sedan ganska långt tillbaka så kan vi inte se ditt lösenord i klartext. Så, du kan inte ringa till oss (och heller inte mejla förstås från det berörda kontot) och be oss skicka det gamla lösenordet till dig på nytt på ett eller annat sätt. Det är heller inte speciellt enkelt heller för dig att ringa till oss och be muntligen om ett nytt lösenord. Vi vet ju inte att du är du eller din granne eller kollega som vill jäklas. Du har nu två alternativ att fixa det här på.
1. Logga in i kundzonen och byt lösenordet i kontrollpanelen
2. Skicka inloggningsuppgifter till en alternativ e-postadress
Punkt 1 förutsätter förstås att du har inlogget till vår kundzon, eller att det konto som är kopplat till kundzonen är tillgängligt så du kan logga in med det. I det här inlägget fokuserar vi istället på punkt 2, inloggningsuppgifter till en alternativ e-postadress.
Hur skapar man en alternativ e-postadress till sin e-post?
Ja, det här är någonting vi varmt rekommenderar alla kunder att fixa! Om du kommer åt din webbmail, fixa detta redan idag. Då kommer du ha igen det den gången du glömt ditt lösenord, eller då du byter telefon eller liknande och upptäckt du glömt ditt e-postlösen!
INNAN du glömt ditt lösenord, tex NU IDAG, logga in på din webbmail här
Väl inloggad, klicka på figuren längst uppe till höger som gestaltar din användare, klicka på Alternativ.
Skriv in den alternativa e-postadressen. Notera att det står ”Used for password recovery”. Ange här en ANNAN e-postadress än det konto du jobbar med. Det kan vara din närmsta kollegas adress, eller din chefs eller att ni bestämmer er för att ha ett separat speciellt konto för återställning av lösenord som er it-avdelning administrerar. Spara.
Nu när du har en alternativ e-postadress så kan en återställningsfunktion aktiveras och skickas till den här adressen!
Använd länken i framtiden i webbmailen där det står Forgot? och följ instruktionerna där! Dessa instruktioner kommer skickas till din alternativa e-postadress!
Så, varför inte fixa det här på en gång medan du kommer ihåg ditt lösenord? Lycka till!!
Semestertider är autosvarstider
/i Senaste nytt, WebbhotellÄntligen stundar semestern runt hörnet och allt flera kunder hör av sig och vill ha hjälp att ställa in sitt autosvar. Här har vi en kort guide som visar dig hur du ska göra!
7. Se till att välja Svara en gång och ingenting annat. Om du väljer svara alltid så finns det en överhängande risk att orsaka en mailloop och det är inte trevligt, för någon.
8. Skriv in ditt meddelanden, välj mellan vilka datum autosvar ska vara aktivt och klicka sedan på spara.
Sen är det bara en sak kvar, gör en härlig shut down och se till att njuta av din ledighet!
Ny webbplats stärker turismen i Storuman!
/i Senaste nyttVi känner oss stolta över att ha fått vara delaktig i uppbyggnaden av Storumanlapland.se
Syftet med webbplatsen är att sammanställa och göra det lättare för besökare och turister att hitta utflyktsmål i kommunen och ta del av vad som finns i området. Dessutom passar siten bra i tiden då uppmärksamhetens blickar vänt sig mot Storuman just gällande miljösatsningen och Storumanforever.
Vårt uppdrag var att ta fram en bra design som ska fungera både i mobilen och i datorer, se till att den driftas på ett bra och snabbt sätt samt att den redan från början kör https med certifikat. Under våren har vi jobbat tillsammans med bland annat Marianne Lindgren på Visit hemavantärnaby och byggt upp den här webben som nu även uppmärksammats av affärsliv24.
Passa på och stanna till i Storuman när du är på resa, prova Swampsoccer (kanske du vill anmäla ett eget lag), eller besök marknaden och gå på dansgalan på Storumandagarna och bo och ät bra på Hotell toppen.