Blogg och nyheter
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ta del av våra nyheter, upplysningar och guider.
Ni kan kontakta vår expertsupport 24 timmar per dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år.
Om det finns aktiva driftstörningar visas en notis längst ner på sidan.
Se våra vanliga frågor och svar.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 7 Git push
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdatering 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om Git.
För utvecklare har vi stöd för Git. Följ instruktionerna i kundzonen för detta under ”Get started…”
Det här är som sagt en funktion för utvecklare som vet vad dom gör och de allra flesta användarna behöver inte bry sig om den här fliken alls.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 6 SFTP
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdaterat 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om SFTP.
Om du av någon anledning behöver komma åt dina webbfiler så erbjuder vi idag tjänsten SFTP. SSH File Transfer Protocol (SFTP) är ett filöverföringsprotokoll som oftast använder sig av SSH-2 som databärare.
Om du vill läsa lite mera om sftp i allmännhet hittar du djupare information här
För att fixa detta behöver du två saker:
Vi börjar med ett program eller en app för SFTP
Om du inte vet med dig du har ett program eller en app som fungerar med SFTP så kan du med fördel installera programet Filezilla som har stöd för detta. Programmet är gratis och du laddar ner och installerar det från den här hemsidan.
Om du inte har något filöverföringsprogram ska du ladda ner och installera FileZilla Följ instruktionerna och kör lämplig version beroende på vilken dator och operativsystem du har. När detta är klart går vi över till nästa steg, skapa en sftp-användare.
Skapa SFTP-användare
Logga in i kundzonen och leta åt din tjänst och sedan din site där du vill skapa din användare. I nedanstående fall blir det tjänsten vKube Elastic GROW och markerad site (maskerad).
Klicka på alternativet SFTP users. Klicka sedan på knappen ”Add new SFTP user”
Dialogrutan Add new SFTP user
När du trycker på knappen får du fram en dialogruta där du ska ange ett användarnamn samt ett lösenord för din nya SFTP-användare. Använd med fördel knappen ”Generate password” om du vill skapa ett lite knepigare lösen för din användare. Undvik att ändra path om du ska skapa en user för hela din site.
Notera att användarnamnet alltid blir slotnamn-ditt namn, så i det här exemplet blir sftp-användarnamnet ”cafi-vaiaadmin”. Notera även lösenordet då du behöver det sen i FileZilla!
Hitta anslutningsuppgifterna till SFTP
Efter du tryckt på skapa sftp-user, va medveten om att det här är en process som kan ta upp till fem minuter innan användaren är skapad fullt ut och fungerar i våra system. Under tiden tar du reda på hur du ska ansluta!
Klicka på den FAQn med texten ”How to connect to your environment” så får du fram den informationen du behöver! Så, nu har vi det vi behöver för att skapa en anslutning i FileZilla!
Vi går vidare med FileZilla
Nu har vi programmet installerat i vår dator, vi har också skapat en sftp-användare i systemet. Vi har också väntat några minuter på att användaren skulle skapas ordentligt. Nu är det dags att ansluta till vår miljö!
Klicka på OK. Öppna platshanteraren igen och välj den nya platsen och sedan Anslut.
Nu är du ansluten och kan börja föra över och jobba med filer direkt mot din site. I mappen html finns din webroot.
FAQ SFTP
Kunder med problem i det här läget som inte kan ansluta brukar ha några olika orsaker som vi listar här:
Vanlig ftp har vi inte stöd för längre.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 5 Databaser
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdaterat 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om Databaser.
Beroende på vilken typ av tjänst du har så kan du hantera Databaser på lite olika sätt. Alla kunder som har managedtjänster kan inte skapa egna Databaser utan dom skapas i och med att siter skapas. Däremot kan du som sagt ändå ansluta till den och i förekommande fall jobba med phpMyAdmin osv.
Om du klickar på knappen ”Show connection information” får du se hur du ansluter, användarnamn och lösenord samt en länk till phpMyAdmin om du har behov att komma dit.
Om du har behov av att själv skapa egna Databaser av någon anledning måste du se till att välja rätt tjänst och serverimage för det, t.ex en PHP image.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 4 Backup
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdaterat 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om backup.
Ibland kan det strula. Då är det bra att veta att vi har backuper tillgängliga för dig i kundzonen. Alla kunder som kör vår Vaia Cloud Hosting har backuptjänster som ingår i paketet. Det innebär att du inte behöver greja med egna plugins till exempel i WordPress eller hålla på och ta manuella backuper på ett eller annat sätt.
Backuper tas varje natt (info om exakt när kommer så småningom presenteras i kundzonen). På bilden ovan ser du hur du antingen återställer din site, eller om du vill ladda ner hela din site.
Om du vill skapa en egen manuell backup t.ex inför en större uppdatering av din site så kan du manuellt köra den genom att trycka på knappen ”Create backup point”
Restore
När du klickar på restore får du fram följande dialogruta där du ska ange en e-postadress för din återställningsnotifikation, du bockar också i om du vill återställa både databas och filer, eller bara en av dom. När det är klart klickar du på knappen restore och väntar på mailet om när det är klart. Små webbplatser går förstås snabbare än stora webbplatser. Räkna på mellan 1 minut till 15 minuter för jobbet. Då får en mailbekräftelse för varje tjänst du återställer om när det är klart.
Kundzonen och VAIA Hosting – Del 3 Skapa site
/i Senaste nytt, Vaia cloud hostingUppdaterat 2022-12-16
Vi vill göra dig uppmärksam på att detta är ett gammalt inlägg. I vår kunskapasdatabas hittar du aktuell information om skapa siter. Filmkb här.
I vårt tidigare inlägg berättade vi om den allmänna informationen, billing, statistics och hur man skapade en administratör i vår nya cloudhosting. Nu går vi djupare in och tar en titt på hur du hanterar dina siter.
Beroende lite på vad du har för cloudhosting så kan du skapa olika typer av plattformar där du bygger dina siter idag. Våra startpaket har oftast möjlighet att skapa en site i starten och sen kan du få köpa till flera siter. I våra growpaket finns det redan stöd för att skapa flera siter.
Det här exemplet bygger på vårt paket Vaia (Vkube) Elastic cloud Grow. I din kundzon startar du och administrerar du dina siter enkelt med några knapptryckningar, så här kommer du igång.
Skapa ny site/webbplats
Så fort du beställer och betalar en tjänst så startas per automatik en webbplats. Om det handlar om WordPress hosting skapas en WordPress webbplats. Om det är annan hosting startas normalt en site med stöd för php och inget annat. Om du vill kan du förstås ta bort startade webbar för att själv skapa en efter ditt speciella behov, gör så här om du vill sätta upp en site i WordPress:
Ange under settings en e-postadress för att associera med siten samt eventuell beskrivning.
Om du jobbar som hemsideskonsult eller vill ta en full kopia av befintlig site kan du välja copy from existing site.Välj en webbapplikation du vill köra, just nu idag kan vi erbjuda:
Nu väljer du vilken server du vill köra på, sk serverimage. Där kan det i takt med att vi utvecklar systemet komma flera alternativ. Nu kan du också välja vilken kapacitet din site ska ha redan från början under alternativet Resources. När alla valen är klara trycker du på knappen Create New Site
På en minut skapas nu din nya server och din site så nu kan du t.ex begära glömt lösenord i wp-admin och börja jobba vidare med WordPress.
Här kan vi se en site hur den ser ut undet fliken Site Manage – Overview
Du hittar och kan ändra sitens namn, du ser vilken som är primära domänen och produktionspod.
Site status talar om hur den mår, om den är igång, i pausläge eller startad. I det här fallet ser vi att status är paused.
Actions
Här kan du starta, stoppa och starta om din pod.
Quick start
Här ser du ett antal snabblänkar till olika funktioner som du kan ha nytta av såsom:
Övrigt
Jag vill uppmärksamma dig specifikt över styrkan med att skapa en site från en annan site som mall. För webbutvecklare kan detta spara en oerhörd massa tid om du till exempel jobbar i WordPress.
Uppdaterad 2020-06-24 med ändringar mot nya kundzonen.