Flerspråksspårning i Google Analytics

Om du har WordPress och har en webbplats med stöd för flera språk och använder Google Analytics så ger vi här ett tips på hur du kan spåra besök på ett specifikt språk.

En förutsättning är att du har aktiverat Google Analytics för din webbplats och har en fungerande spårningskod som är aktiv.

Börja med att installera plugin i WordPress för Språkhantering

Det finns ett antal plugins för språkhantering. Då det här dokumentet inte handlar om vilket man ska använda eller vad vi tycker är bäst så kör vi i det här exemplet på WPML och att språken finns i olika subkataloger som t.ex /dk /en /de osv. Men som sagt, vi vill spåra besöken på just ett språk i Analytics till att börja med.

Logga in i Google analytics och skapa en ny vy!

Grovt kan vi förklara det så här. Det finns många som blandar ihop konton, egendomar och vyer. Kort kan man säga att ditt konto är roten för din analyticsupplevelse, i den har du egendomar (läs olika webbplatser) och så längst ut i hierarkin har du vyerna. Normalt skapas en defaultvy som visar alla webbplatsdata, vilket du kommer långt med, men nu ska du skapa en ny vy som du ska använda för att kolla dina besökare i en speciell katalog. Ge vyn ett namn (rapportnamn) t.ex Engelska eller Tyska.

Ny vy i Google Analytics
Tryck skapa vy uppe till höger
skapa rapportvy
Ge vyn namn och tidszon, skapa vy

När nu vyn är skapad kan du enkelt komma åt vyn i Google Analytics hierarki, men även se och studera datat via tex analyticsappen i din telefon.

Skapa ett filter i den nya vyn

Om du skapar en ny vy så blir det i praktiken en kopia av standardvyn och det är ju lite tråkigt, därför skapar vi ett filter som enbart filtrerar ut besökare till en specifik katalog/mapp på vår webbplats i WordPress. Klicka på administratör och sen på din nya vy -> filter. Klicka på lägg till filter.

Så, nu har vi filtrerat ut all trafik till underkatalogen /de i det här fallet. Så all trafik i den här vyn och alla rapporter med mera som du ser kommer bara baseras på trafiken i /de-mappen. Du kan testa ditt filter med filterverifiering för att se om det kan bli några träffar. I det här fallet så låg den tjänsten nere hos Google när jag testade, men det kanske fungerar bättre för dig! :-)

Nu är det väl klart va?

Det beror på faktiskt. Betänk att din första vy ”alla webbplatsdata” också innehåller data och träffar till underkatalogen på tyska. Här får du själv bedöma om du vill filtrera bort den trafiken eller om den ska vara kvar för att visa just alla webbplatsdata.

Testa att det funkar

Kicka igång en ny webbläsare/session och surfa på en sida i aktuellt språk, kolla i analytics livedata om du får en träff så ser du att det fungerar!

Lycka till!!

Behöver du hjälp med detta?

Hör gärna av dig till oss så kan vi hjälpa dig sätta upp Analytics och skapa vyer och koppla till just din webbplats för att spåra dina besökare på din webbplats.