Ny e-postserver

Här är några vanliga frågor vi fått vid bytet av e-posttjänst:

 

FrågaSvar
Jag kommer inte åt min webbmail, vad är fel?Ta bort :8383 i din adress, eller testa att hämta din e-post via Outlook eller en annan klient först, testa sedan igen på din webbmail.
Jag är administratör för min domän. Tidigare kunde jag administrerar min konton via webbmai, men det går inte nu. Hur gör jag?

Adressen till kontoadministrationen är annorlunda. Gå till http://mail.dindomän.xx/accounts/ och logga in där med ditt administratörskonto.

Hur fungerar mapphanteringen i nya webbmailen?Högerklicka på en befintlig mapp för att lägga till undermappar, ändra namn, eller ta bort. Om du vill skapa en helt ny mapp högerklickar du i det lilla ”tomma” området mellan texten ”Mappar” och den första mappen. Då dyker en liten ruta upp där du kan skriva in namnet på den nya mappen.
Åäö funkar inte i mina mail som skickas från webbmailen, vad är fel?I fönstret du får upp när du klickar på ”Nytt meddelande” eller när du svarar på ett mail ska du välja ”Charset” till ”Western Europe (ISO-8859-1)”. Du behöver bara ändra detta en gång, sen blir det automatiskt valt alla andra gånger du ska skriva ett nytt mail eller svara på ett mail.
Hur gör jag så att skickad e-post sparas i mappen ”Skickat” när jag använder webmail?Inställningen så att skickade mail sparas i mappen ”Skickat” gör du i fönstret du får upp när du klickar på ”Nytt meddelande” eller när du svarar på ett mail. Där finns långt ner en kryssruta med den inställningen. Du behöver bara ställa in det första gången du skickar ett mail eller svarar på ett.
Hur ändrar jag så att hela mitt namn står som avsändare när jag skickar e-post från webmailen?Gör så här:
1. Klicka på ”Inställnignar”
2. Klicka på ”Konton” i menyn till vänster
3. Klicka på ”Ändra”
4. Skriv ditt fullständiga namn i rutan ”Hela namnet”
5. Klicka på ”Spara ändringar”
Hur fungerar SPAM-hanteringen nu?

Med den nya e-posttjänsten stoppas ungefär 80-90% av all SPAM innan den når din brevlåda. De som stoppas är svartlistade avsändare och de som använder leverantörer som inte konfigrerat DNS, och e-postinställningarna tillräckligt korrekt. 

 

All annan e-post kontrolleras på ett flertal olika sätt och de som servern tror är SPAM markeras genom att texten ”[Spam]” skrivs in i början av ämnet på e-postmeddelandet. Vi rekommenderar att ni skapar en regel i er e-postprogramvara som t ex Outlook för att lägga all SPAM i en egen mapp. Ibland så kan det hända att e-post som inte är SPAM markeras som SPAM. Då är det bäst om SPAM hamnar i en egen mapp så att du kan kontrollera dem innan de raderas. Se nedan hur du skapar en spamregel.

 

Ett exempel på hur du skapar en ”SPAM-regel” i Outlook 2002 för att flytta all SPAM till en speciell mapp.

Först skapar vi en mapp i Inkorgen där all SPAM ska hamna.

  1. Starta Outlook
  2. Högerklicka på Inkorgen och välj ”Ny mapp…”
  3. Skriv SPAM i fältet för namn och klicka på OK.

Skapa regel för att flytta all SPAM till den nya mappen ”SPAM”

  1. Klicka på Verktyg och välj Regelguiden
  2. Klicka på Ny…
  3. Markera alternativet ”Börja med en tom regel”
  4. Välj ”Kontrollera meddelanden när de anländer” och klicka på nästa
  5. Välj villkoret ”med order/orden specifika ord i ämnet”
  6. Innehållet i rutan ”Regelbeskrivning” har nu ändrats. Klicka på den understrukna texten ”specifika ord”.
  7. Ange ordet [Spam] och klicka på ”Lägg till” och sen på OK
  8. Klicka på Nästa > Välj alternativet ”flytta till mappen namn”
  9. I rutan för ”Regelbeskrivning”, klicka på det understrukna ordet ”namn”
  10. Välj den skapade mappen SPAM och klicka på OK
  11. Klicka på Slutför

Ett exempel på hur du skapar en ”SPAM-regel” i Outlook Express 6 för att flytta all SPAM till en speciell mapp.

Först skapar vi en mapp i Inkorgen där all SPAM ska hamna

  1. Starta Outlook Express
  2. Högerklicka på Inkorgen och välj ”Ny mapp…”
  3. Skriv SPAM i fältet för namn och klicka på OK

Skapa regel för att flytta all SPAM till den nya mappen ”SPAM”

  1. Klicka på Verktyg, Regler för meddelande och välj E-post
  2. Klicka på Ny…
  3. Välj villkoret ”Där ämnesraden innehåller vissa ord”
  4. I rutan för åtgärder markerar du alternativet ”Flytta det till angiven mapp”
  5. I rutan för ”Regelbeskrivning”, klicka på den understrukna texten ”innehåller vissa ord”
  6. Ange ordet [Spam] och klicka på ”Lägg till” och sedan på OK
  7. I rutan för ”Regelbeskrivning”, klicka på det understrukna ordet ”angiven mapp”
  8. Välj den skapade mappen SPAM och klicka på OK
  9. Döp regeln till SPAM genom att fylla i fältet ”Namn på regeln” längst ner
  10. Klicka på OK